Zarządzanie nieruchomościami: aplikacja dla najemców

Zdjęcie: PFR Nieruchomości
W zarządzaniu nieruchomościami pomocne są aplikacje na urządzenia mobilne, np. smartfony. Taką aplikację, dedykowaną najemcom, zamierza przygotować spółka PFR Nieruchomości, która zarządza komercyjną częścią programu Mieszkanie Plus.

W zarządzaniu nieruchomościami kluczowe są relacje właścicieli z najemcami. Bardzo perspektywicznym kanałem komunikacji są urządzenia mobilne. W 2017 r. 64% Polaków, czyli aż 23 mln osób, zadeklarowało, że posiada smartfona.

– Z tego względu planujemy przygotować aplikację dedykowaną najemcom Mieszkania Plus. Pomysł jest pokłosiem konkursu Dom jutra. Model budownictwa dostępnego, jaki BGKN [obecnie PFR Nieruchomości – red.] organizował we współpracy z Politechniką Warszawską jesienią 2017 r. – mówi Joanna Erbel, koordynatorka zespołu innowacji w PFR Nieruchomości.

I wyjaśnia, że aplikacja dla lokatorów ma pomóc w lepszym zdiagnozowaniu potrzeb najemców, co m.in. usprawni komercjalizację osiedli z mieszkaniami na wynajem, budowanych w ramach programu Mieszkanie Plus. Ponadto chodzi o przeciwdziałanie powstawaniu zadłużenia czynszowego, co w zarządzaniu nieruchomościami jest kluczową kwestią, a także o wsparcie budowania  społeczności lokatorskiej Mieszkania Plus.

Prognozowane funkcjonalności obejmują m.in.
• optymalizację procesu dokonywania płatności;
• integrację płatności czynszu najmu;
• program oszczędzania i/lub program lojalnościowy;
• system analizujący terminy płatności, aby określić nietypowe dla użytkowników sytuacje świadczące o trudnościach i udzielić im wczesnej pomocy doradców;
• porady dedykowane osobom borykającym się z zadłużeniem.

Ponadto, będzie to platforma do umawiania się na wspólne aktywności sąsiedzkie, zarządzania przestrzeniami wspólnymi oraz wymiany usług i rzeczy, polecania usług i miejsc oraz pożyczania sprzętów. Poniżej przedstawiamy przykłady aplikacji lokatorskich, które z powodzeniem funkcjonują na świecie i stanowią dla PFR Nieruchomości punkt odniesienia.

1. Buildium – Stany Zjednoczone

Aplikacja   umożliwia  dokonywanie  płatności czynszu za mieszkanie online, przeglądanie historii wpłat i ustawienie zleceń cyklicznych. Zarządca udostępnia mieszkańcom ważne powiadomienia i aktualizacje na temat budynku lub osiedla. Robi to za pomocą tablicy ogłoszeń, mailem lub SMS-em. Mieszkańcy mogą pobrać swoje umowy najmu i inne ważne dokumenty z portalu.

2. Rentumi – Polska

Główną  funkcją  aplikacji  jest  komunikowanie  o  nowo naliczonych należnościach oraz umożliwienie lokatorom opłacenia czynszu i mediów online. Mieszkańcy mogą zgłaszać przez aplikację usterki, wprowadzać stan liczników i komunikować się z zarządcą. Rentumi pozwala łatwo zarządzać wynajmowanymi mieszkaniami, jako że oferuje zarządcom podgląd stanu liczników, wyposażenia czy rozliczeń.

3. Nextdoor – Stany Zjednoczone, Wielka Brytania,   Holandia,   Niemcy,   Hiszpania,   Włochy, Francja

Aplikacja pomaga mieszkańcom w nawiązywaniu kontaktów, integracji i wspólnym działaniu na rzecz społeczności. Pozwala publikować wiadomości tematyczne, widoczne dla wszystkich sąsiadów. Tematami ogłoszeń są m.in. kupno i sprzedaż rzeczy, opieka dla dziecka, rekomendacje usług i miejsc, organizacja aktywności dla dzieci. Sąsiedzi poznają siebie nawzajem poprzez osobiste profile, wysyłane wiadomości, rekomendacje. Każdy z mieszkańców może przeglądać informacje na temat tego, co aktualnie dzieje się w okolicy.

4. ADDA – Zjednoczone Emiraty Arabskie, Stany Zjednoczone, Indie

ADDA to wielofunkcyjna aplikacja łącząca dostęp do szybkich płatności z portalem komunikacyjnym. Mieszkańcy mają dostęp do swoich rachunków i planowanych płatności, mogą opłacać czynsz i monitorować zużycie mediów, zgłaszać usterki i pytania do zarządcy. Mają dostęp do forum dyskusyjnego, ankiet online i grup zainteresowań.

5. Nebenan.de – Niemcy, Francja

Ta aplikacja, działająca na terenie Francji i Niemiec, umożliwia szeroko pojętą integrację z sąsiadami, publikowanie ogłoszeń, tworzenie i wyszukiwanie informacji o wydarzeniach w okolicy. Sprzyja funkcjonowaniu pomocy sąsiedzkiej, a jest to najsprawniejsze i najszybsze wsparcie, jakie możemy uzyskać w drobnych sprawach. Aplikacja jest bardzo estetyczna, ma prostą grafikę i przejrzysty interfejs.

6. Poradnik firmy KRUK S.A. „Nasze długi”

Ta strona prowadzona przez firmę KRUK, która specjalizuje się w obsługiwaniu zadłużenia. Czytelnicy znajdą tam porady na temat wychodzenia z zadłużenia, oszczędzania, a także słownik pojęć, z którego dowiedzą się więcej np. o egzekucji, BIG i BIK.